YÜZDELER (%)
HEDEF KAZANIMLAR NELERDİR ?
M.7.1.5. YÜZDELER:
-M.7.1.5.1. Bir çokluğun belirtilen bir yüzdesine karşılık
gelen miktarını ve belirli bir yüzdesi verilen çokluğun tamamını bulur.
a) %120 gibi
%100’den büyük ve %0.5 gibi %1’den küçük yüzdelik ifadelerin anlaşılmasına
yönelik çalışmalara da yer verilir.
b) Bir
çokluğun belirtilen bir yüzdesini tahmin etmeye yönelik çalışmalara yer
verilir.
-M.7.1.5.2. Bir çokluğu diğer bir çokluğun yüzdesi olarak
hesaplar.
Örneğin 20 sayısı 50’nin %40’ıdır.
M.7.1.5.3. Bir çokluğun belirli bir yüzde ile arttırmaya
veya azalmaya yönelik hesaplamalar yapar.
M.7.1.5.4. Yüzde ile ilgili problemleri çözer.
YÜZDELİK NEDİR ?
Yüzdelik, bir bütünün yüz eşit
parçaya ayrıldığını gösterir. % sembolü ile gösterilir. Yani paydası 100 olan
kesirleri % sembolü ile yazarız.
Bir kesri yüzde olarak ifade etmek
için kesrin paydasını 100 olacak şekilde genişletiriz ya da sadeleştiririz. Yüzdeler aslında alışveriş hayatında çok
karşımıza çıkan bir durumdur ( %50
indirim, %75 indirim, %90 indirim…) . Çok almak istediğimiz bir ürünün
indirime girmesini isteriz. İşte bu indirim olarak gördüğümüz % işareti
hayatımızın birçok yerinde de karşımıza çıkmaktadır.
ü
Bankalarda para işlemlerinde,
ü
İstatistiklerde,
ü
Tıbbi alanlarda ,
ü
Bilimsel araştırmalarda,
ü
Tarım ,ticaret ve sanayi alanlarında,
ü
Komisyon hesaplarında,
ü
Üretimde , imal etmede , deneylerde,
ü
Maddenin içeriği belirleme ve ifade etmede,
ü
Mühendisliklerde kullanılır.
Yüzdeler
hayatımızın birçok noktasında karşımıza çıkar.
Bir marketten alışveriş yaparken içeriğine baktığımızda, kullandığımız
ilaçların içeriğinde, nüfus yoğunluğunun hesaplanmasında, alışveriş
yaptığımızda ödediğimiz vergide ya da indirimde, kullandığımız ve elimizden hiç
düşürmediğimiz telefon, tablet gibi elektronik aletlerin şarjlarında,… bu
örnekleri daha da artırabiliriz.
NOT:
%50= ½ ( YARIM)
%25= ¼ (ÇEYREK)
%100=1 (BÜTÜN)
%20= 1/5 ( 5’TE BİRİ)
Yüzdeler ile ilgili bilmemiz gereken önemli
bir durum ise yarım, çeyrek, 5’te biri gibi ifadeleri çok iyi bilmek gerekiyor.
Şimdi bunula ilgili bir etkinlik yapalım.


Yüzdeler
için %50, %25, %20, %75,… gibi ifadelerin önemli olduğunu söylemiştik.
%50’nin yarım( çokluğun ikiye bölünmesi ya da 1/2 ifadesi ile çarpılması gerektiğini
bilmelidir.) %25’in çeyrek olduğunu kavramak önemlidir. Bu işlemleri aynı
çeyrek veya 5’te biri gibi ifadeleri bulmak için yapabiliriz.
BİR ÇOKLUĞUN
BELİRTİLEN BİR YÜZDESİNE KARŞILIK GELEN MİKTARINI BULMA
BİLGİ KÖŞESİ
: Bir sayının belirtilen yüzdesi kadarını bulurken sayı ile belirtilen yüzde çarpılmalıdır.
Bir a sayısının %b ‘si için çarpma
işlemi yapılarak bulunur. Yani a . b/100 ‘dür.
PEKİ NEDEN SAYI İLE YÜZDELİĞİ
ÇARPARAK SONUCU BULUYORUZ ?
Sayıyı 100 eş parçaya bölüp %1’lik
kısmı bulmuş oluruz. İstenilen yüzde ile çarparsak bizden % kaç istiyor ise onu
hesaplamış oluyoruz. Bu işlemi aynı anda
yapar isek ( çünkü bölmenin çarpmaya ya da çarpmanın bölmeye üstünlüğü yoktur.) (a*b)/100 elde ederiz. Bunu da a* b/100 şeklinde yazabiliriz. Buradaki b/100 ifadesi bizden istenen yüzdeliktir. Yani ifadeyi
çarpabiliriz.
ÖRNEK: 240 sayısının %25’ini hesaplayalım.
ÇÖZÜM:
%25= 25/100 ‘dür. % 25 demek 4’te 1’i demektir. Yani bizden
bütünün 4’e bölünmesini yani çeyreğini bulmamızı istemiştir. Buna göre, 240
sayısının %25’i:
(240 ). (25/100) = (240/1). (25/100)
= (6000/100)
= 60 olur.
ÖRNEK: Diyetisyene
giden Mehmet amca fazla kilolarından
kurtulmak istiyor. Doktorun ona verdiği talimatlarda çok yağ içeren ürünlerden
kaçınması gerekiyor. Doktordan çıktıktan sonra alışverişe giden Mehmet amca çok
sevdiği çikolatalardan almak istiyor. Ancak önce doktorun verdiği yağ oranını
hesaplaması gerekiyor. Sevdiği
çikolataların üzerinde yağ oranının yüzdelik olarak verildiğini görüyor. Mehmet amcaya çikolatada bulunan yağ oranını
hesaplayıp söyleyelim.
Yağ oranı: %6
6/100= ?/200 ise 100 gramında 6 gram bulunuyorsa 200 gramında
12 gram bulunur.
BİLGİ KÖŞESİ:
Bir çokluğun %100’den küçük katları çokluğun kendisinden küçüktür.
BİLGİ KÖŞESİ:
Bir çokluğun %100’den büyük katları çokluğun kendisinden büyüktür.
ÖRNEK: 60 sayısının %60’ını, %100’ünü ve %150’sini bulunuz.
ÇÖZÜM: 60’ın %60’ı 60’ın %100’ü 60’ın%150’si
60*60/100= 36 bulunur. 60 ÷100= 0.6 60*150/100= 9000/100 0.6*100=60 olur. =90 olur.
Bir çokluğun yüzde değeri artarsa bulunan değeri de artar. Yukarıdaki örnekte de görüldüğü üzere bir sayının hesaplanan % değeri arttıkça sonuç da artar.
ÖRNEK: 250 sayısının %0.2’sini hesaplayalım.
ÇÖZÜM: % 0.2 = 0.2/100= (2/10)/(100/1)= (2/10)*(1/100)= 2/1000’dir.
250*0.2/100 = 250* 2/1000
=500/1000
=0.5’tir.
ÖRNEK: 0.45 sayısının %300’ünü hesaplayınız.
ÇÖZÜM: 0.45 * 300/100 = 45/100 * 300/100
= 13500/10000
=135/100
=1.35 olur.
BİR ÇOKLUĞUN BELİRLİ
BİR YÜZDESİNİ TAHMİN ETME:
ÖRNEK: 220 sayısının %56’sının kaç olduğunu
tahmin ediniz.
ÇÖZÜM: %56’yı, %60’sini bulup onun üzerinden tahmin etmeye çalışabiliriz. Bize verilen yüzde değerini yuvarlayarak yaklaşık bir değer elde edebiliriz.
=220 * (60/100)
= 13200/100
= 132 olarak buluruz.
Yani 220 sayısının %56 değeri yaklaşık 132 olarak bulunur.
ÖRNEK: 118 sayısının %30’unun kaç olduğunu
tahmin ediniz.
ÇÖZÜM: Peki bu soruda bize verilen yüzde değerin
yuvarlanması gerekir mi ? Bu soruya hayır dediğinizi duyar gibiyim. Aynen arkadaşlar burada yuvarlanması gereken
sayı yüzdelikten çok bize verilen çokluktur. 118 sayısını yuvarlayarak işlem
yapmak daha kolay olacaktır.
118 sayısını yuvarlarsak 120 sayısı
üzerinden işlem yapmamız gerekir.
=120 * (30/100)
= (3600/100)
=36 ( yaklaşık değeri 36 olarak
buluruz. )
BELİRLİ BİR YÜZDESİ VERİLEN ÇOKLUĞUN TAMAMINI BULMA:
Belirli bir yüzdesi verilen çokluğun tamamını bulmak aslında
bize kesirlerden tanıdık gelen bir durumdur. Kesirlerde bütün bulma ( yol , ilk
başta ne kadar … vardır? ) soruları ile karşılaşmıştık. Burada bütünün
tamamının %100 olduğunu düşünerek çözüme ulaşacağız. Bize verilen yüzdenin kaça
denk geldiği ve tamamına kaç denk geleceğini bularak bir orantı kuracağız. Başka bir oranlama ile de çözebiliriz. Bu
oranlama şu şekildedir: bize verilen yüzdenin tamamına yani 100’e oranı ile
verilen çokluğun bulmamız gereken çokluğun oranına eşittir.
ÖRNEK: Bir su
deposunun 3/5’i su ile doludur.
3 parçanın 450 olduğunu görmekteyiz. Bir parçanın değeri 450/3= 150 olarak bulunur.
Tamamı 5 parçadan oluştuğu için 150*5=750 olarak
deponun tamamını kaç litre olduğu bulunur.
Yukarıdaki sorunun çözümünün
yüzdesi verilen çokluğun tamamını bulma ile aynı olduğunu görüyoruz .
Yüzdeyi kesir olarak yazıp bütün parça şeklinde de çözebiliriz.
ÖRNEK: %30’u 18 olan
sayının tamamının kaç olduğunu bulunuz.
ÇÖZÜM: %30’u 18 olan
sayıya x diyelim.
1.YOL:
Orantı kullanarak işlem yapabileceğimizi bildiğimiz için
sonucu bulmak için bu yolu da seçebiliriz.
%30 18
%100 ?
D.O. 30*x=100*18
30x=1800
X=60 olarak bulunur.
2.YOL:
Verilen yüzde miktarının sayıya oranı, yüzdelik orana
eşittir.
(18/x)=(30/100) olur.
Buradan 30*x=100*18
30x=1800
X=60 olarak bulunur.
ÖRNEK: 40
sayısı 200 sayısının yüzde kaçı olduğunu hesaplayalım.
ÇÖZÜM: 40/200 = x/100
200 40
100 x
200*x= 100*40

X = 20’dir.
“200’de 40 ise 100’de kaçtır?
“sorusunu sorarız.
ÖRNEK: Bir manavda 360
kilo patates, 240 kilo da domates bulunmaktadır.
Bu manavda bulunan toplam domates ve patateslerin yüzde
kaçının domates olduğunu bulunuz.
ÇÖZÜM: 360+240=600 ( toplam domates ve patates
kilosu )
(240/600)=(x/100)
600*x=240*100
X=40’tır.
BİR ÇOKLUĞU BELLİ BİR YÜZDE İLE ARTIRMA:
Bize verilen
sayıyı belli bir yüzde ile arttırmak istiyorsak verilen sayının ilk önce yüzde
değerini bulup çokluğu arttırmak istediğimiz için sayı ile çıkan yüzdesini
toplarız.
Bu konuyu da biraz örnekler üzerinde görelim.
ÖRNEK:
75 sayısının %30 arttırılmış değerinin kaç olduğunu bulalım.
ÇÖZÜM: ilk
önce yapmamız gereken 75 sayısının bizden istenilen % değerini bulmamız
gerekiyor.
75 sayısının %30 değeri:
=75* 30/100
= 2250/100
= 22.5 olarak bulunur.
Çokluğun arttırılmış halini istediği için :
75+22.5=97.5 olarak bulunur.
Bu tarz hesaplamaları zam alma, fiyat arttırma,…gibi
olaylarda görebiliriz.
BİR ÇOKLUĞU BELLİ BİR YÜZDE İLE AZALTMA:
Bize verilen
sayıyı belli bir yüzde ile azaltmak istiyorsak verilen sayının ilk önce yüzde
değeri bulunur. Çokluğu azaltmak istediğimiz için de sayıdan çıkan yüzde
değerini çıkartırız.
Biraz
örnekler üzerinden bakalım.
ÖRNEK: 80 sayısının %15 azalmış değeri kaça
eşittir?
ÇÖZÜM: İlk olarak 80 sayısının istenilen
yüzde değerini bulmamız gerekiyor.
80 sayısının
%15 değerini bulalım:
=80* 15/100
= 1200/100
= 12 olarak bulunur.
Azaltmak istendiği için sayıdan bulunan yüzde değeri
çıkarılır.
80-12=68
olarak bulunur.
Bu tarz
hesaplamaları indirim, iskontolu alışveriş,…gibi olaylarda görebiliriz.
BECERİ TEMELLİ SORULAR:
ÇÖZÜM:
Gülçin’ in günlük kalan kalsiyum ihtiyacını hesaplama için
Öncelikle almış olduğu 225 ml’lik
ayranda bulunan kalsiyum miktarını bulmamız gerekir. 100 ml’ lik ayranda 80 gr
kalsiyum bulunduğundan 225 ml ayranda 180 gram kalsiyum bulunmaktadır yani
Gülçin 180 g kalsiyum almıştır bu günlük kalsiyum ihtiyacının %18 ‘ ine
karşılık geldiğinden tamamını bulmak için bütüne gitmek gerekir.
Yani;
%18= 180
%1=10
%100=1000
1000-120=180 g almış olduğundan kalan
ihtiyacı bulunur.
Çözüm:
Bilgisayar
dosyanın tamamını 5 saatte indirdiğinden bir saatte %20 indirmiştir. Yani
şekilde verilen %40 durumuna geldiğinde 2 saat geçmiş demektir buna göre
indirmeye başladığı saat 11.30 dur. 2
bilgisayar da aynı anda başladığından 2. Bilgisayar 3 saatte %50 indirmeyi
tamamlamıştır. Dosyanın tamamını indirmesi için gereken süre 6 saattir. 11.30
da başladığından 17. 30 da indirme tamamlanmış olacaktır.
KAYNAKÇA:
ü
John A. Van de Walle, Karen S. Karp, Jennifer M.
Bay, Williams , Elementary and Middle School Mathematics Teaching
Developmentally, 2018.
HAZIRLAYANLAR:
1711210015 KÜBRA CAN
1711210046 TUĞÇE GÖREN
MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder