DOĞRULAR VE AÇILAR
Atatürk’ün Geometri Kitabı
Atatürk, ölümünden bir buçuk yıl kadar önce üçüncü
Türk Dil Kurultayı' ndan hemen sonra 1936 - 1937 yılı kış aylarında kendi eliyle
“Geometri” isimli bir kitap yazmıştır. Bu 44 sayfalık yapıttaki boyut, uzay, yüzey, düzey, çap,
yarıçap, kesit, çember, teğet, açı, açıortay, iç ters açı,
dış ters açı, taban, eğik, kırık, yatay, düşey, yöndeş, konum, üçgen,
dörtgen, beşgen, köşegen, eşkenar, ikizkenar, paralelkenar, yanal, yamuk, artı,
eksi, çarpı, bölü, toplam, oran, orantı, türev, alan, varsayım, gerekçe gibi
terimler Atatürk tarafından türetilmiştir. Bu konu ile ilgili Ömer L.
Örnekol’un anısı aşağıda verilmiştir.
Atatürk, lise müdürü matematik öğretmeni Ömer Beygo ve
müdür başyardımcısı felsefe öğretmeni Faik Dranaz ve öteki ilgililerle
birlikte, doğrudan doğruya liseye geldiler. Burada
ilkin, 4 Eylül 1919’ da tarihî kongrenin toplandığı
kongre salonunu ve özel odaları gezdiler ve duygulandılar. Sonra topluluk
hâlinde lisenin 9/A sınıfının geometri (o zamanki adıyla hendese) dersine
girdiler. Bu derste bir kız öğrenciyi tahtaya kaldırdılar. Öğrenci, tahtada
çizdiği koşut iki çizginin başka iki koşut çizgiyle kesiştiğini, kesişmesinden
oluşan açıların adlarını söylemekte zorluk çekiyor ve yanlışlıklar yapıyordu.
Bu durumdan etkilenen Atatürk, tepkisini “Bu anlaşılmaz terimlerle öğrencilere
bilgi verilemez. Dersler, Türkçe yeni terimlerle anlatılmalıdır.” diyerek
belirtti ve tebeşiri eline alıp tahtada çizimlerle “zaviye”nin
karşılığı olarak “açı”, “dılı”nın karşılığı olarak
“kenar”, “müsellesin” karşılığı olarak “üçgen” gibi Türkçe yeni terimleri
kullanarak birtakım geometri konularını ve bu arada Pisagor teoremini
anlattılar.
Kazanımlar Neler?
M.7.3.1.1. Bir açıyı iki eş
açıya ayırarak açıortayı belirler.
Dinamik geometri
yazılımlarından yararlanılabilir.
M.7.3.1.2. İki paralel doğruyla bir kesenin oluşturduğu
yöndeş, ters, iç ters, dış ters açıları belirleyerek özelliklerini inceler;
oluşan açıların eş veya bütünler olanlarını belirler; ilgili problemleri çözer.
a) Aynı
düzlemde olan üç doğrunun birbirine göre durumları ele alınır.
b) İki
doğrunun birbirine paralel olup olmadığına karar vermeye yönelik çalışmalara da
yer verilir. Bunu yaparken doğruların ortak kesenle yaptığı açıların eş olma
durumlarından yararlanılır.
Neler Öğreneceğiz?
§
Doğru ve açı nedir?
§ Açıortay nedir ve nasıl oluşturulur?
§
İki paralel doğru ile bir kesenin oluşturduğu açılar
nelerdir?
§
Bu açıların özellikleri nelerdir?
§
Eş veya bütünler açı nasıl belirlenir?
HATIRLATMA!
Doğru: Her iki yönden de sonsuza
kadar giden aynı doğrultudaki noktalar kümesidir. Tek boyutludur ve sadece
uzunluğu vardır fakat uzunluğu ölçülemez. Sınıfta tahtaya veya defterlerimize
çizdiğimiz doğrular aslında gerçek doğru değildir.Gerçek doğru çizilemez. Çünkü
sonsuza kadar devam ettiremeyiz. Biz sadece doğru modeli çizebiliriz. Bir ip
hayal edin ve bu ipin sonsuzdan gelen ve sonsuza giden uçları olduğunu düşünün
ya da bir lastiğin uçlarının sonsuza kadar çekildiğini hayal edin.
Doğruyu
isimlendirirken genelde ya küçük harf kullanırız ya da doğrunun üzerinde
bulunan iki noktayı kullanırız:
- d doğrusu
- AB doğrusu gibi
(Doğru modeli)
Işın: Bir noktadan başlayıp sonsuza
giden aynı doğrultudaki noktalar kümesidir. Işının uzunluğu ölçülemez ve gerçek
ışın çizilemez. Biz sadece ışının modelini çizebiliriz. Günlük yaşamımızda
karşımıza çıkan ışın modellerine çivi, kurşun kalem,şerit metre, örgü şişi gibi
nesneleri örnek verebiliriz.
Işın isimlendirilirken başlama noktası ile üzerindeki bir
nota kullanılır. OA ışını denir.
Açı: Başlangıç
noktaları aynı olan iki ışının arasındaki açıklığa açı denir. Açı
ölçülebilirdir. Açıyı belirtmek için açıyı oluşturan noktaların üstüne
"^" sembolü koyulur. Açı ölçüsü ise " m(...)" şeklinde
ifade edilir. Açıyı ölçmek için açı ölçer kullanırız. Açı ölçüsünün birimi
"derece"dir. Günlük hayatımızda ev çatısı, duvar kesişimleri,
kavşaklar, vücut-kol arası, saat gibi birçok örnek verilebilir.
Buraya kadarki kısım
5. ve 6. sınıfta öğrendiğimiz bazı kavramları hatırlamamız için
hazırlanmıştır.
AÇIORTAY Nedir?
Başlangıç noktası açının köşesi olup, açıyı iki eşit açıya
bölen ışın veya doğru parçasına denir.

- Açıortay ile birbirinden ayrılmış eşit açılar şekil üzerinde aynı sembol veya işaret ile gösterilir.
MÖ 4. yüzyıl – Geometrik araçlar
Yunan filozof Platon, gerçek bir geometricinin
aletlerinin düz bir kenar ve bir pergel ile sınırlı olması gerektiğini ve bunun
böylece geometrinin pratik bir ustalıktan ziyade bir bilim olarak kurulmasına
yardım edeceğini belirtmiştir.
Şimdi bizde pergelimizi elimize
alalım!!!!!!
Bir Açının
Açıortayı Nasıl Çizilebilir?
Malzemeler: Kalem,
cetvel, pergel ve açı ölçer.
ADIMLAR:
1)Cetvelimizi kullanarak [OR ve [ON ışınlarını çizelim.
3) Pergelimizin sivri ucunu O noktası üzerinde
sabitleyelim ve merkezi O olacak ve [OR, [ON ışınlarını kesecek biçimde bir
çember çizelim. Kestiği noktalar da K ve L
noktaları olsun.
4) Şimdi
pergelimizin açıklığını bozmadan ilk önce sivri ucu K noktasına koyalım ve
merkezi K noktası olan bir çember çizelim. İkinci olarak pergelimizin
açıklığını bozmadan sivri ucu L
noktasına koyalım ve merkezi L noktası olan bir çember daha çizelim.
Çemberlerin dışarıda kesiştiği nokta da
M noktası olsun.
Öneri: Telefonumuza
veya bilgisayarımıza yükleyebileceğimiz bir program olan GeoGebra, bizlere açıortay da dahil olmak
üzere birçok kavramı elde edebilmemizde yardımcı olacaktır. Aşağıda linkini
bıraktığım adreslerde bunun örneklerini rahatlıkla görebilirsiniz.
Geogebra’da açıortay çizimiJ
Uygulanabildiği durumda, elimizde pergelimiz cetvelimiz
yoksa, açıortayının bulunması istenen bir açının kollarını üst üste
getirdiğimizde oluşan hat aslında o açının açıortayı olur. Bunun için yağlı
kağıt kullanabiliriz. J
Acaba başka bir
açıortay çizim metodu bulabilir misiniz?
Soru Çözerken
Önemli Noktalar!
NOT: Bir
şekilde açıortay olarak verilen ışının sağ
ve solundaki açılar eşittir.
BU
KONUDA ÖĞRENECEKLERİMİZ:
- Aynı düzlemdeki üç
doğrunun birbirine göre durumu
- Üç doğrunun birbirine göre durumlarına
örnekler
- Paralel, kesen,
ortak dikme, noktadaş doğrular
ÜÇ DOĞRUNUN BİRBİRİNE GÖRE DURUMLARI
Aynı düzlem olan üç doğru
birbirine göre şu durumlarda aşağıda verilmiştir:1) Üç doğru birbirine paralel olur.
2) Üç doğru bir noktada kesişir. Aynı noktadan geçen bu üç doğruya “Noktadaş Doğrular” denir.
3) Doğrular ikişer ikişer birbirini keser. Bu durumda üçgen oluşur.
4) İki doğru birbirine paralel olur ve üçüncü doğru bunları keser. Paralel doğruları bir noktada kesen bu doğruya “Kesen” adı verilir.
5) İki doğru birbirine paralel olur ve üçüncü doğru bunları dik keser. Buradaki kesen doğru diğer iki doğrunun dikmesi olduğu için bu doğruya “Ortak Dikme” adı verilir.
6) Üç doğru çakışık olabilir.
7) Doğrulardan ikisi çakışırken diğeri bunları kesebilir.
Şimdi ise bu tanımların şekillerine bakalım:

BU KONUDA ÖĞRENECEKLERİMİZ:
- İç Açılar, Dış Açılar, Ters Açılar
- Yöndeş Açılar, İç Ters Açılar, Dış Ters
Açılar
- Bütünler Açılar, Eş Açılar
İç Açılar
İç Ters Açılar
Dış Açılar
KARŞI DURUMLU
AÇILAR
Paralel iki doğru arasında kalan ve birbirine bakan açılara karşı
durumlu açılar denir. Karşı durumlu açılar bütünlerdir.
Bütünler açılar;
a ile b b ile c
c ile d a ile d
e ile f e ile h
h ile g f ile g’dir.
a ile b b ile c
c ile d a ile d
e ile f e ile h
h ile g f ile g’dir.
Düzlemde farklı iki paralel
doğruyu iki farklı noktada kesen doğru, bu doğruların kesenidir.
Paralel iki doğru bir kesenle kesildiğinde sekiz tane açı meydana gelir.
Paralel iki doğru bir kesenle kesildiğinde sekiz tane açı meydana gelir.
m ve n paralel doğrularının k
doğrusu ile A ve B noktalarında kesişerek oluşturdukları açılar durumlarına
göre adlandırılırlar.
Bunları Unutmayalım!!!!!
Bunları Unutmayalım!!!!!
İki Doğrunun Paralel Olmasını
Anlama:
·
İki doğru birbirine paralel ise ortak hiçbir
noktaları mevcut değildir.
·
İki doğru birbirine paralel ise asla
kesişmezler.
Şimdi de yeni nesil bir soru
baksak fena olmaz!!!
Bu geometri şeritlerimizle 3 doğrunun birbirine göre
durumlarını rahatlıkla inceleyebiliriz. Böylece konuyu daha iyi pekiştirmiş
oluruz.
Masanın kenarını
ve ayaklarını birer doğru
modeli olarak düşünürsek bu doğruların birbirlerine göre konumu nasıldır?
Koşu
yolu üzerindeki beyaz çizgileri birer
doğru modeli
olarak düşünürsek bu doğruların birbirlerine konumu nasıldır?
Isınma
1. Öğrenciler iki blok halinde
yan yana dizilir.
2. Her öğrenci kendisini
düzlemde bir nokta olarak hayal eder.
3. Müzik başladığında
öğrenciler yan yana yürümeye başlarlar.
4. Müzik durduğunda her öğrenci
kollarını açarak doğru olur. Öğrenciler oluşan doğruların birbirlerine göre
durumlarını açıklar.
5. Müzik tekrar başladığında bu
sefer öğrenciler karışık olarak yürümeye başlarlar. Müzik durduğunda ise tekrar
hepsi doğru olur ve oluşan doğruların birbirine göre durumları açıklanır.
Paralel, çakışan ve dik doğrular varsa belirlenir. Oluşan açıların ne tür
açılar oldukları söylenir.
Oyun
1. Sınıf 4 gruba ayrılır.
2. Her gruba sırayla konuya
ilişkin bir kavram verilir. Bu kavramlar: ışın, paralel doğrular, çakışan
doğrular, orta dikme, yöndeş açılar, iç ters açılar, dış ters açılar ve doğru
demetidir
3. Gruplar sırayla bu
kavramları bir dakika içinde sessiz film oynayarak diğer gruplara anlat-maya
çalışır.
4. Kavram bulunursa, kavramı
bulan grup 10 ve kavramı anlatan grup 5 puan alır ve oyun sı-rayla devam eder.
Canlandırma
Birbirleriyle daha önce hiç
karşılaşmamış olan üç insanın hayatları bir gün kesişir. Bu üç insanın da
hayatları birer doğru olarak düşünüldüğünde bu kesişmeler nasıl ve kaç farklı
durumda olabilir?
1. Bu durumlardan birisini
seçilerek bir hikâye oluşturulur.
2. Bu hikâyede bu üç insana karakter, yaş ve
meslek gibi özellikler verilir.
3. Hikâyenin canlandırması
yapılır.
4. Canlandırma sonunda üç
insanın hayat çizgileri doğrular şeklinde tahtaya çizilerek birbirlerine göre
konumları açıklanır.
KAYNAKÇA
Van de Walle, J. A., Karp, K.
S., Bay- Williams, J. M. (2013). İlkokul ve Ortaokul Matematiği: Gelişimsel
Yaklaşımla Öğretim, ( çeviri). Ankara: Nobel Yayıncılık
Dane, A. ve Başkurt, H. (2011).
İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Doğru Parçası, Doğrusallık, Işın ve
Açı Kavramlarını Algılama Düzeyleri, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi,
13(2):85-103
7.sınıf matematik ders kitabı
http://www.atam.gov.tr/dergi/sayi-63/ataturkun-hazirladigi-geometri-terimleri-kitabi
Göksu, F.C.( 2014).Doğrular,
Açılar ve Çokgenler Konularının Kavram Karikatür Destekli Yapılandırmacı
Öğrenme Yaklaşımına Göre İşlenmesi,(Yüksek Lisans Tezi),PAÜ,Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Denizli.
Yenilmez, K. Ve Uygan, C.
(2010). Yaratıcı Drama Yönteminin İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Geometriye
Yönelik Öz- Yeterlilik İnançlarına Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi,18,(3):
931-942.
Rabia KÖSE 1711210036
Yağmur KUMBUL 1711210023
İlköğretim Matematik Öğretmenliği 3/B
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder