25 Mayıs 2020 Pazartesi

M.7.4.1. Veri Analizi Terimler veya kavramlar: çizgi grafiği, daire grafiği, ortanca (medyan), tepe değer (mod)
M.7.4.1.1. Verilere ilişkin çizgi grafiği oluşturur ve yorumlar.
a) İki veri grubuna ait grafik oluşturma çalışmalarına da yer verilir.
b) Yanlış yorumlamalara yol açan çizgi grafikleri de incelenir.
 M.7.4.1.2. Bir veri grubuna ait ortalama, ortanca ve tepe değeri bulur ve yorumlar. Belli bir veri grubu için bu değerlerden hangisinin daha kullanışlı olduğunu anlamaya yönelik çalışmalara yer verilir. Bu doğrultuda gerektiğinde bilgi ve iletişim teknolojilerine yer verilir.
M.7.4.1.3. Bir veri grubuna ilişkin daire grafiğini oluşturur ve yorumlar. Daire grafiği oluşturulurken gerektiğinde etkileşimli bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanılır.
 M.7.4.1.4. Verileri sütun, daire veya çizgi grafiği ile gösterir ve bu gösterimler arasında uygun olan dönüşümleri yapar.

ÇİZGİ  GRAFİĞİ:
Verilerin yatay ve dikey eksenlerdeki değerleri işaretlenerek bulunan noktaların birleşmesi sonucunda elde edilen grafiklerdir.  Bir olayın zaman içerisinde nasıl değiştiğini göstermek için kullanılan bir grafik türüdür. Artış ve azalışlara vurgu yapmak için kullanılır.
Günlük Yaşamda Kullanım Alanları:                    
  Meteorolojide (hava sıcaklık değişimleri)                                                                       Hastanelerde                                                                    
      Borsada değerlerin değişimini göstermek ve izlemek için                                                                  
Aylık altın ve döviz değerleri


Yukarıdaki grafik bir aracın zamana bağlı hız değişimini göstermektedir. Buna göre ;  
     a)      Aracın 14.00’te ölçülen hızının kaç km/sa olduğunu bulalım .
     b)     Saat 15.00-16.00 arasında aracın hızını yorumlayalım.
      c)       Aracın hızının arttığı ve azaldığı zaman aralıklarını belirleyelim.
Çözüm:                                                                                                                                                                     
  a)Aracın 14.00 te ölçülen hızı 70km/sa. tir.                                                                                  b)15.00-16.00 aracın hızının 0 olduğu görülmektedir. Bu zaman aralığında hareket etmemiştir.                                                                                                  
   c)Aracın hızı 13.00-14.00 ve 16.00-17.00 aralıkların da artmıştır. 14.00-15.00 aralığın da azalmıştır. Çünkü çizgi aşağı doğru inmekte ve aracın hızını gösteren eksende değerler azalmaktadır.
BİR VERİ GRUBUNA AİT ORTALAMA, ORTANCA VE TEPE DEĞER
Etkinlik:                                                                                                                                 Görev: Sınıftaki 9 öğrenci seçilecek ve bu öğrencilerin Türkçe dersinden aldığı puanları yazalım.
öğrenciler
puanları
 büşra
50
eslem
70
dünya
100
alp
70
evrim
60
sinan
80
mert
50
gaye
90
haluk
50
    Yandaki tabloda 9 öğrencinin Türkçe dersinden aldıkları puanlar verilmiştir. Bu tablodan yararlanarak sınıfın başarı durumunu belirlemek için aşağıdaki soruları yanıtlayınız.                                    1.Öğrencilerin aldığı puanları toplayınız. Bulduğunuz sonucu öğrenci sayısına bölünüz                                                                      2.İsimlere bakmaksızın alınan puanları küçükten büyüğe doğru sıralayınız. Ortadaki puanı  işaretleyiniz                                              3.10 öğrenci olsaydı ortadaki puan için ne söylerdiniz.                                                                       
4.Hangi puandan kaçar tane alındığını tespit ediniz. En fazla hangi puanın alındığını belirtiniz.          
İSTENEN:                                                                                                                                
 1. 50+70+100+70+60+80+50+90+50=620                             620/9=68.8888
2.  50,50,50,60,70,70,80,90,100              Ortadaki rakam 70 oluyor.
3.  Tam ortada bir sayı olmadığı için 5. Ve 6.   Sayılar toplanıp ikiye bölünürdü.
4. 50 puanı alan 3 kişi, 70 puanı alan 2 kişi, diğer puanları birer kişi almıştır. Yani en çok 50 puan alınmıştır.

ORTALAMA:   


Bir veri grubundaki değerlerin toplamının veri sayısına bölünmesiyle ortalama (aritmetik ortalama) bulunur.                                                                                                                                                                                                  
 Ortalama =   verilerin toplamı / verilerin sayısı
ORTANCA:
Bir veri grubunun ortancasını (meydanını) bulmak için verileri oluşturan sayılar, küçükten büyüğe veya büyükten küçüğe doğru sıralanır.                                                                                                                                                  Bir veri grubunun terim sayısı tek ise ortadaki terim ortancadır.                                                               Veri grubunun terim sayısı çift ise ortadaki iki terimin ortalaması ortancadır.

TEPE DEĞER:


Bir veri grubundan en çok tekrarlanan değer, tepe değer (mod) olarak adlandırılır.                                                                                    
 Bir veri grubunda  tüm değerler eşit sayıda tekrar ediyorsa bu veri grubunun tepe (mod) değeri yoktur.        
Bir veri grubunda eşit sayıda tekrarlanan birden fazla değer varsa tepe değeri de birden fazla olur. 

Etkinlikteki istenen sonuçları yukarıdaki bilgilerle  ilk bulduğumuz ortalamayı, diğerleri de sırasıyla ortancayı ve tepe değeri verir.

Etkinlikteki notların aritmetik ortalama, tepe değeri ve ortanca değerlerini bir de tablolama programı kullanarak yapalım.
·        Tablolama programını açalım
·        Boş bir sayfaya verileri girelim
·        F(x) tuşunu tıklayalım
·        Açılan pencereden
Ortalama için     =       ORTALAMA                                                                                             Ortanca için        =      ORTANCA       
  Tepe değer için      =   EN ÇOK OLAN    işlevleri seçilerek hesaplanabilir. Doğruluğu gözlenebilir.



Verilen Düzeylerinin Eşitlenmesi Olarak Aritmetik Ortalamayı Anlama: 

DAİRE GRAFİĞİ:

Verilerin daire dilimlerine ayrılarak gösterimine denir. Daire grafiği verilen bir bütün içerisindeki oranları, yüzdeleri  veya  merkez açı ölçüleri gösterilerek oluşturulur.  Her bir verinin bütün verilerin toplamına oranı hesaplanır. Daha sonra bunların daire içerisinde kapladığı yer işaretlenir. 
Günlük Yaşamda Kullanım Alanları:                 
Bölgelere veya illere göre nüfus dağılımı                                                                           Seçim sonuçları ve bütçe dağılımının değerlendirilmesi gibi durumlarda kullanılır.

Örnek:                                                                                                                                  GÖREV: Sınıfımızdaki öğrencileri cinsiyete göre bir grafik oluşturalım. Sınıftaki 36 öğrencinin 20’si kızdır. Bu sınıftaki öğrenci dağılımını uygun grafik türü ile gösterelim.

Çözüm:
     

Örnek: Bir ülkenin yıllık nohut üretim miktarı 518 000 ton, mercimek üretim miktarı 438 000 ton, fasulye üretim miktarı 410 000 tondur. Bu verilere ait daire grafiğini bir tablolama programı kullanarak çizelim.         

ÇÖZÜM: Tablolama programı açalım. Verileri bilgisayar programının çalışma sayfasına iki sütun halinde yazalım.                                                                                                                              
  Verileri seçerek “Ekle” sekmesinden “Pasta” menüsünü tıklayalım. İstenilen daire grafik türünü seçerek grafiği elde edelim.





SÜTUN GRAFİĞİ
Sütun grafiğinde yatay ve dikey eksende ölçülen değerlerin birbirine göre durumları sütunlarla(çubuklarla) belirtilir. Sütunlar dikey olabileceği gibi yatay da olabilir. Gruplanabilen verileri göstermek için, farklı durumların verilerini karşılaştırmak için kullanılan uygun grafik türüdür.




Günlük Yaşamda Kullanım Alanları:                                                   
  Gelir gider durumları                                                               
  İthalat ve ihracat miktarları                                           
 Bir dersten öğrencilerin aldıkları notun karşılaştırılması              
  Nüfus




Örnek:                                                                                                                                 GÖREV: Okulumuzdaki her sınıf düzeyindeki öğrenci sayılarını gösteren öğrenci sayılarını karşılaştırmak için uygun grafik türünü çizelim.
Çözüm:
Sınıflardaki öğrenci sayılarını karşılaştırmak istendiğinden sonuçlara vurgu yapmak gerekir. Sınıflar arasındaki öğrencilerin artış ve azalışı önemli değildir. Bu nedenle okullardaki öğrenci sayılarını sütun grafiğinde göstermek uygundur.   

örnek:

Görev: Sınıftaki öğrencilere dönemin başında bir fidan dikmeleri istenmiştir. Bu fidanın boy uzunluğunun her ay düzenli bir şekilde kaydedilmesini istenmiştir. Ağacın fidana göre artış miktarlarını karşılaştırmak için uygun bir grafik türüyle gösterelim. Yandaki sütun grafiğinde bir öğrencinin fidanının aylara göre boy uzunluğu verilmiştir.

ÇÖZÜM:

Aylara göre ağacın boyundaki artış miktarını karşılaştırmak için çizgi grafiği kullanmak daha uygundur. Yatay ekseni ‘aylar’, dikey ekseni ‘uzunluk’ olarak adlandırıp çizgi grafiğini yandaki gibi oluşturalım.
Örnek: Bir sınıfta basketbol maçı yapılmıştır ve öğrencilere kaç basket attığı sorulmuştur. Aşağıdaki sıklık tablosunda öğrencilerin basket sayıları verilmiştir. Bu duruma uygun grafiği Excel programıyla gösterelim.
öğrenciler
ebrar
berkan
büşra
sinem
mert
burak
yasin
basker sayıları
8
2
5
6
1
13
3

Çözüm: Öğrencilerin attığı basket sayıları birbirinden bağımsızdır. Bu yüzden verileri sütun grafiği ile gösterelim.


En çok basket atan öğrenci Burak’dır. En az basket atan öğrenci Mert’tir. Bu iki yarışmacının attığı basket sayıları arasındaki fark 13-1=12 dir. 7 öğrencinin attığı toplam basket sayısı 38’dir. Sütun grafiği ile gösterdiğimiz verileri bir de çizgi grafiği ile gösterelim.                

Attığı basket sayıları birbirinden bağımsız olduğu için çizgi grafiği, bu verileri göstermek için uygun olmamıştır. Öğrencilerin attığı basket sayıları arasındaki artış azalışları görmek anlamsızdır. Çünkü yarışmacılar birbirinden bağımsız olarak basket atmışlardır. Bu tür verileri karşılaştırmak için sütun grafiği daha uygundur.                               
KAYNAKLAR
file:///C:/Users/asus/Desktop/ders%20planı/matematik7-ekoyay.pdf
file:///C:/Users/asus/Desktop/ders%20planı/matematik7-mebb.pdf     
John A. Van de Walle, Karen S. Karp, Jennifer M. Bay, Williams , Elementary and Middle School Mathematics Teaching Developmentally, 2018.


Hazırlayanlar
3. sınıf
1711210052 Büşra ÇOBANOĞLU
1711210072 Büşra AKIŞ
                      

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder