TAM SAYILARLA
İŞLEMLER
MEB kazanımlar;
M.7.1.1. Tam Sayılarla İşlemler
Terimler veya kavramlar: etkisiz eleman, yutan eleman, ters
eleman, dağılma özelliği
M.7.1.1.1. Tam sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini
yapar, ilgili problemleri çözer.
a) Çıkarma işleminin, eksilen ile çıkanın ters
işaretli sinin toplamı anlamına geldiğini kavrar.
b) Tam sayıların kullanıldığı asansör, termometre gibi
araçlar yatay, dikey sayı doğrusu gibi modellerle ilişkilendirilerek toplama ve
çıkarma işlemlerine yer verilir.
M.7.1.1.2. Toplama işleminin özelliklerini akıcı işlem
yapmak için birer strateji olarak kullanır.
a) Örneğin 5+7+(-5)= ? toplamında sırasıyla değişme,
birleşme, ters eleman ve etkisiz eleman özellikleri kullanılarak işlem şu
şekilde yapılır: 5+7+(-5) = 5+((-5)+7) = (5+(-5))+7=0+7
b) Toplama işleminin değişme, birleşme, ters eleman ve
etkisiz eleman özellikleri ele alınır.
M.7.1.1.3. Tam sayılarla çarpma ve bölme işlemlerini
yapar.
a) Tam sayılarla çarpma ve bölme işleminin
anlamlandırılmasına yönelik uygun modellerle yapılacak çalışmalara yer verilir.
b) Çarpma işleminin değişme, birleşme, etkisiz eleman,
yutan eleman özellikleri ile çarpmanın, toplama ve çıkarma işlemleri üzerine
dağılma özelikleri incelenir.
c) Çarpma ve bölme işlemlerinde 0'ın, 1'in ve -1'in
etkisi incelenir.
M.7.1.1.5. Tam sayılarla işlemler yapmayı gerektiren
problemleri çözer.
BU KONUDA ÖĞRENECEKLERİMİZ
·
Tam Sayı nedir ?
·
Tam Sayıların Hayatımızdaki Yeri
·
Tam Sayılarla Toplama İşlemi
·
Tam Sayılarla Çıkarma İşlemi
·
Tam Sayılarda Çarpma İşlemi
·
Tam Sayılarda Bölme İşlemi
TAM SAYI NEDİR ?
Tam sayılar pozitif tam sayılar kümesi, negatif tam sayılar
kümesi ve sıfırın birleşimi ile oluşan sayı kümesidir. Sayma sayılarının soluna
artı anlamında (+) işareti yazıldığında +1, +2, +3, +4, ...sayıları elde edilir.
Bu sayılara pozitif tam sayılar denir ve pozitif tam sayılar kümesi Z+ ile
gösterilir. Sayma sayılarının soluna eksi anlamında (-) işareti yazıldığında -1,
-2, -3, -4, ... sayıların elde edilir. Bu sayılara negatif tam sayılar denir ve
negatif tam sayılar kümesi Z- ile gösterilir. Pozitif tam sayılar, negatif tam
sayılar ve sıfır, tam sayıları oluşturur ve tam sayılar kümesi Z ile
gösterilir.
TAM SAYILARIN KULLANILDIĞI ALANLAR;
·
Hava sıcaklığı
·
Bankalar
·
Postaneler
·
Marketler
·
Eczaneler
·
Manavlar
·
Fizikte
·
Mimarlıkta
·
Okullarda
·
Hastanelerde
SAYI DOĞRUSU
Sıfırın sağındaki sayılar pozitif tam sayılar, sıfırın
solundaki sayılar negatif tam sayılardır.Pozitif tam sayılar,negatif tam
sayılar ve sıfır sayısının birleşmesi sonucu tam sayılar kümesi oluşur. Artı
işareti olan pozitif sayılar (1,3,45,78,…), eksi işareti olan negatif
sayılar(-2,-9,-34,-345,…) ve sıfırında dahil olduğu Z sembolü ile gösterilen
sayılardır(….-3,-2,-1,0, 1, 2, 3,…). Tam sayılar denince sayının önünde artı
yada eksi işareti var mı diye bakacağız. Artı işareti yoksa da artıdır.
Tam Sayıları hayatımızda hissettiğimiz ilk olay sıcaklıktır,
başlangıç noktası (sıfır ) alınınca sıfırın altı değerleri negatif (-) alırız
mesela Erzurum da kış aylarında sıcaklık (-5) derece diye ifade etmemiz,
lakin tam tersi sıfırın üstü değerleri alırsak pozitif (+) değerlerdir.
Örneğin oda sıcaklığı 25 derece gibi.
Mesela merdiven basamakları bizim için tam sayıların gerçek
örnekleridir. Merdivende bulunduğumuz basamağı başlangıç noktası yani sıfır
kabul edersek aşağıya attığımız her adımımız (-1) ile ifade edilir aynı şekilde
yukarıya doğru attığımız her adımımızda (+1) dir.
Başka bir örnekle deniz seviyesi bizim için başlangıç
noktamız olsun. Deniz seviyesinden aşağıya doğru ilerledikçe negatif, yukarıya
doğru çıktıkça pozitif bir artış elde ederiz.
Diğer bir örneğimizde yağmur döngüsü burada havanın ısı
kaybedip soğuması negatif değerlere, ısı kazanarak ısınması pozitif değerlere
örnektir
TAM SAYILARLA TOPLAMA İŞLEMİ
- Aynı işaretli sayılarda toplama işlemi yapılırken sayıların mutlak değerleri toplanır ve sayıların ortak işareti sonuca verilir.
· (−5) + (−7) işleminde sayılar
aynı işaretli olduğu için 5 + 7 = 12 bulunur ve ortak işaret olan (−) sonuca
yazılır.
Yani = (−5) + (−7) = −12
- Ters işaretli sayılarda toplama işlemi yapılırken sayıların mutlak değerleri büyük olanından küçük olanı çıkarılır ve mutlak değeri büyük olan sayının işareti sonuca verilir.
· (−15) + (+8) işleminde sayılar
ters işaretli olduğu için 15 − 8 = 7 bulunur ve mutlak değerce büyük olan 15’in
işaret olan − sonuca yazılır.
Yani=
(−15) + (+8) = −7
TAM SAYILARDA ÇIKARMA İŞLEMİ
Tam sayılarla çıkarma işlemi toplama işleminden faydalanarak
yapılır. Bildiğiniz gibi:
A − B = C işleminde A sayısına eksilen, B sayısına çıkan, C
sayısına fark denir.
Çıkarma işlemi yapılırken çıkan sayının işareti değiştirilir
ve çıkarma işlemi toplama işlemine dönüştürülür. Daha sonra toplama işlemi
yapılır.
ÖRNEK:
(−3) − (+2) işlemini yapalım.
İşlemi toplama işlemine çevirmek için çıkan sayı olan +2’nin
işaretini değiştiririz. Daha sonra toplama işlemi yaparız.
=(−3) − (+2)
= (−3) + (−2) *Aynı işaretli sayılarda toplamayı
yukarıda öğrenmiştik
= −5
TAM SAYILARDA TOPLAMA VE ÇIKARMANIN MANTIĞI
Öldük, Tanrının karşısına çıktık, dünyada kazandığınız
her sevap için +1, her kötü davranışımız için -1 puan aldık, + puanlarla –
puanlar karşılaştırılır, her işlediğiniz günaha karşılık bir sevabınız silinir,
sonuçta sevaplarınız fazla ise cennete, günahlarınız fazla ise cehenneme ...
(bu hikaye, matematik için yazılmıştır, gerçek olup olmadığı hakkında fikrim
yok)
Aslına bakarsanız toplama mı yapacağız, çıkarma mı yapacağız
şeklinde kendinizi şartlandırmayınız, ilkokulda öğrendiğiniz bilgileri bir
kenara bırakıp tamamen Günah – Sevap hesabı olarak görmeniz gerekir.
Bir eksi, bir artıyı yok eder.
Örneğin aşağıdaki örnekte +3-2 işlemini yapalım.
Toplama ve çıkarmaya başlamadan önce şu bilgiyi bilmeniz
önemlidir.
İşaret her zaman sayının
önündedir.
Bazı örneklerle tam sayılarda toplama ve çıkarma işlemleri
yapalım:
5 +2 = 7 (5 sevap işlenmiş, Herhangi bir sayının önünde
işaret yoksa + dır, +2 sevap daha işlenmiş , toplamda 7 sevap yapmış
)
4-1 =3 (4 sevap işlenmiş daha sonra bir günah işlenmiş,
1 günaha karşılık 4 sevaptan bir tanesi gitmiş, geriye 3 sevap kalmış)
-6+5 = -1 ( -6 , 6 tane günah işlenmiş , daha
sonra 5 tane sevap işlenmiş , 5 sevap 5 günahı nötürler ama günahlar daha fazla
olduğu için , 1 tane günah kalıyor
…sonuç -1 )
-2-3= -5 ( -2 , 2 tane günah işlenmiş durmamış 3
günah daha işlenmiş , toplam 5 günahı etmiş -5 )
-1-1 =-2 ( -1 , 1 günah işlenmiş , durmamış 1
günah daha işlemiş toplam 2 günahı olmuş , sonuç -2 )
2-3+4 =3 ( 2 tane sevap , 3 tane günah , 4 tane daha
sevap , toplam 6 sevabı 3 günahı var , 3 günah 6 sevapta ki 3 sevabı alır ,
geriye 3 sevap kalır .
Tam sayılarda parantezli toplama ve çıkarma işlemleri:
Bazı durumlarda işlemler, parantezidir. Amacımız işaretleri
çarparak, parantezden kurtulmaya çalışmak ve günah sevap meselesine
indirgemektir.
Temel kural: Parantezin önündeki işaret parantez
içerisindeki işaret ile çarpılır.
+ * + = + Dostumun dostu dostumdur
-* – = + Düşmanımın düşmanı,
dostumdur
+* – = – Dostumun düşmanı, düşmanımdır
-* + = – Düşmanımın dostu, düşmanımdır
* Bunu ezberlemenize gerek yok.
2 +( +4) =
Paranteze kadar normal devam ediyorum 2, parantezin önündeki
işaret parantez içi ile çarpılır,
+ * + = +, +(+4) = +4
Bu işlem şöyle yazılabilir 2+4 = (bu işlemi de günah
sevap hesabından bulabiliriz)
2+4 = 6
(-3 ) + (-5 ) =
Birinci parantezin önünde herhangi bir şey yok , parantezi
kaldırabiliriz , -3 ,
parantez önündeki işaret , parantez içi ile çarpılır , (+) ile (–) nin çarpımı (–) dir .
-3-5 halini alır , sonuç -8 .
(-2) – (-3) =
Birinci parantezin önünde bir şey yok, parantezi
açalım -2
İkinci parantezin önünde – var, – (-3) = +3(-2, 2 tane
günah işlemiş daha sonra fakir doyurduğu için 3 tane günahı silinmiş [3 tane
sevap işlemiş gibi] en sonunda 1 tane sevabı kalmıştır)
Sonuç: -2+3 olarak yazılır, = 1
(-1) – (-1) – (-1) =
Birinci parantezin önünde bir şey yok, -1,
İkinci parantezin önünde – var – (-1) = +1
Üçüncü parantezin önünde – var – (-1) = +1
Sonuç: -1+1+1 = 1
Söylemleri işleme dökelim:
1’den 1 çıkarsa kaç kalır?
Çözüm: 1-1 = 0
*çıkması, eksilmesi anlamına geldiğinden – ile gösterildi.
1 den -1 çıkarsa kaç kalır?
1- (-1) = 1+1 =2 kalır.
-1 den -1 çıkarsa kaç kalır?
-1 – (-1) =
* kalın – ile gösterilen – çıkarma anlamındaki eksi dir .
Diğerleri sayının işareti .
-1 ile devam ediyorum,
Parantezin önünde – var – ( -1) = +1
-1+1 = 0
*Aynı şeyden aynı şey çıkarsa sıfır kalır :D
ÇÖZÜM:
A) B şehrinin sıcaklığı –20 A şehrinin sıcaklığı
–30 , B şehrinin
sıcaklığından A şehrinin sıcaklığını çıkartırsak (-20)- (-30) = +10 çıkar. A
seçeneği doğrudur
B) D şehrinin sıcaklığı +8 B şehrinin sıcaklığı
–20 , D şehrinin sıcaklığından B şehrinin sıcaklığını
çıkartırsak, (+8) – (-20) = +28 çıkar. B seçeneği yanlıştır.
C) C şehrinin sıcaklığı +10 B şehrinin sıcaklığı -20 , C şehrinden B şehrini çıkartırsak, (+10) – (-20) = +30
çıkar. C seçeneği doğrudur
D) Dört şehrin sıcaklık ortalaması, (-30) + (-20) + (+10) +
(+8) = (-32), (-32)/4 =(-8) çıkar. D seçeneği doğrudur.
ÖRNEK:
Bir baloncu her birinin üzerinde bir tam sayı yazılı olan
balonlar satmaktadır. Baloncu üze-rinde +3, +2, -5, +4 sayıları yazılı olan
dört balondan, üzerindeki sayıların toplamı sıfır olan üçünü satın alan kişiye
dördüncü balonu hediye edecektir. Buna göre hediye edilebilecek balonun
üzerinde yazan tam sayı aşağıdakilerden hangisidir?
A)+2
B)+3 C)-5 D)+4
ÇÖZÜM:
Bize verile sayılardan toplamları 0 olan üç sayı +2, +3, -5
sayılarıdır. Kalan sayı +4 olduğuna göre hediye edilecek balonun üzerinde +4
sayısı olmalıdır.
ÖRNEK:
Şekildeki su deposunda su miktarı, normal seviyenin üstünde
iken pozitif sayı ile altında iken negatif sayı ile litre cinsinden
belirtilmektedir.
Seviyesi +170 L olan depodaki su, kullanıldıktan sonra
seviyesi -150 litreye düşüyor. Bu durumda, aşağıdakilerden hangisi depodan kaç
litre suyun kullanıldığını gösterir?
A) -150 – 170 B)170 – (150) C)150 – (170) D) 170 – (-150)
ÇÖZÜM:
+170 L ile -150 L arasındaki mesafeyi ölçmek için +170
den -150 çıkartmak gerekir yani doğru şıkkımız D seçeneğidir.
ÖRNEK:
Yukarıdaki tabloda bazı illerin aynı güne ait saat 12.00 ve
23.00 teki sıcaklık ölçümleri verilmiştir. Tabloya göre, hangi ilde 12.00 ile
23.00 saatleri arasındaki sıcaklık farkı 7 derecedir.
A) Adana
B) Ankara C)
İstanbul D) Van
ÇÖZÜM:
Adana'nın sıcaklık farkı [7 – 1 = 6], Ankara'nın sıcaklık
farkı [4 – (-3) = 7 ], İstanbul’un sıcaklık farkı[6 – 0 = 6], Van'ın sıcaklık
farkı[4 – (-4) = 8] Bu sonuçlara bakacak
olursak doğru seçeneğimiz B seçeneği yani Ankara’dır.
TAM SAYILARDA ÇARPMA İŞLEMİ
Kural: Tam sayılarla çarpma işlemi yaparken sayıların mutlak
değerleri çarpılır. Aynı işaretli iki tam sayının çarpımı pozitif, ters
işaretli iki tam sayının çarpımı negatiftir.
NEGATİF İKİ SAYININ ÇARPIMI NEDEN POZİTİF ((-).(-)=(+))
?
Matematik dersinde öğretmenin 'pozitif iki sayının
...' ile başlayan cümleleri içinde aklımıza en çok yatmadığını
düşündüğümüz noktadır, negatif iki sayının çarpımının ( ya da bölümünün )
pozitif olması.
Kimisi, duyduğu negatif iki sayının çarpımı önermesi için
"iki negatif sayının çarpımı neden pozitif olsun ki ; negatif iki sayının
toplamı negatif oluyor da! " diye geçirir bir an aklından. Kimisi, akıl
yürütmenin vereceği ağırlığa dayanamayarak "pozitif ise pozitif ,
negatif ise negatif ; neyse o ! "diye geçiştirecektir bu önermeyi.
Bu önermeyi anlaşılır kılmak(!) için dilden dile dolaşan
" dostumun dostu , dostum ; dostumun düşmanı , düşmanım ;
düşmanımın düşmanı dostumdur. " önermesinde "dost"
kavramını pozitife (+) , "düşman" kavramını
negatife (-) benzetmek çarpımın neden pozitif olduğunu
açıklamaktan ziyade önermeyi akıla kazımakta daha maharetli, etik açıdan
acımasızdır.
Bu çarpma işlemini anlayabilmek için negatif ve
pozitif kavramlarını tanımak ve hangi amaçla kullanıldığını
bilmemiz gerekmektedir. Negatif ve pozitif sembolleri fen bilimleri
ve Matematikteki bazı kavramlara zıtlık anlamı katmak için
kullanılmaktadır çoğu zaman. Örneğin, Fen bilimlerinde kan
gruplarındaki Rh antijenin kanda bulunduğunu belirtmek için Rh(+) , bu
antijenin kanda bulunmadığını anlatmak için Rh(-) şeklinde gösterilmektedir.
Yine bir cisimdeki eksi yüklerin artı yüklerden fazla olduğunu anlatmak için
"-" yüklü (-q) , artı yüklerin fazla olduğunu belirtmek için
"+" yüklü (+q) şeklinde kullanılmıştır. Enerjinin statik hali olan
sıcaklık , soğukluk gibi karşıt iki kavramı ifade etmek için "-" ve
"+"sembolleri kullanılmıştır. Matematikte ise genellikle bir kavramın
tersi bir işlemini anlatmak için kullanılır.
Örneğin, +3 sayısının toplamaya göre tersini anlatmak
için -3 , 3^1 sayısının çarpmaya göre tersini anlatmak 1/3^1 ,
bir f fonksiyonun tersi olan bir fonksiyonu ifade etmek
için f ^-1 şeklinde kullanılmaktadır.
Bilimsel kavramlara zıtlık anlamı katan bu ifadeleri
ve negatif iki sayının çarpımı durumunu anlamak için taksitli bir alışveriş
örneğini inceleyelim. 12 liralık bir alışveriş için 3 ay boyunca aylık 4
liralık taksitlerimizi ödeme ve ödememe durumlarını matematiksel olarak ifade
edelim. Borcumuzu ödediğimizde cebimizden 12 lira çıkacağı , ödemediğimiz
takdirde ise cebimizde 12 lira kalacağını göz önünde bulundurarak bu
örnekteki zıt durumları negatif ve pozitif sembolleri ile ifade etmek istersek;
+4 , 4 liralık alacak ise
-4 , 4 lira verecek (borç)
3 veya (+3) , borcun 3 kere ödenmesi olarak ifade edilmek istenirse ;
-3 , borcu 3 kere ödememek anlamına gelir.
4 liralık borcumuzu 3 taksit(kere) halinde ödediğimizde cebimizden 12 lira çıkacağını (+3) x (-4)= -12
[ -12, 12 lira çıkması ] ile ifade edersek , 4 liralık borcumuzu 3 kere ödemediğimiz de cebimizde kalacak olan parayı (-3) x (-4)= +12 [ +12 , 12 lira kalması] işlemi ile ifade etmemiz gerekir. Şöyle bir açıklamada yerinde olacaktır. 4 liralık alacağım 3 kere ödendiğinde cebime girecek olan para ile 4 liralık borcumu 3 kere ödemediğim de cebimde kalacak para 12 liradır; (+3) x (+4) = (-3) x (-4)= +12
Bu ve buna benzeyen bir çok örnek vermek mümkün. Burada negatif ve pozitifin kavramlara/sayılara ne kadar büyük bir zenginlik kattığı söyleyebiliriz.
-4 , 4 lira verecek (borç)
3 veya (+3) , borcun 3 kere ödenmesi olarak ifade edilmek istenirse ;
-3 , borcu 3 kere ödememek anlamına gelir.
4 liralık borcumuzu 3 taksit(kere) halinde ödediğimizde cebimizden 12 lira çıkacağını (+3) x (-4)= -12
[ -12, 12 lira çıkması ] ile ifade edersek , 4 liralık borcumuzu 3 kere ödemediğimiz de cebimizde kalacak olan parayı (-3) x (-4)= +12 [ +12 , 12 lira kalması] işlemi ile ifade etmemiz gerekir. Şöyle bir açıklamada yerinde olacaktır. 4 liralık alacağım 3 kere ödendiğinde cebime girecek olan para ile 4 liralık borcumu 3 kere ödemediğim de cebimde kalacak para 12 liradır; (+3) x (+4) = (-3) x (-4)= +12
Bu ve buna benzeyen bir çok örnek vermek mümkün. Burada negatif ve pozitifin kavramlara/sayılara ne kadar büyük bir zenginlik kattığı söyleyebiliriz.
ÖRNEK:
Aşağıdaki işlemlerde çarpılan sayılar aynı işaretli
olduğu için cevap pozitiftir.
(+5) . (+3) = + 15
(− 2) . (− 4) = + 8
3 . 7 = 21
TAM SAYILARDA BÖLME İŞLEMİ
Kural: Tam sayılarla bölme işlemi yapılırken sayıların
mutlak değerleri birbirine bölünür. Aynı işaretli iki tam sayının bölümü
pozitif, ters işaretli iki tam sayının bölümü negatiftir.
ÖRNEK: Aşağıdaki işlemlerde bölünen sayılar aynı işaretli
olduğu için cevap pozitiftir.
(+15) : (+3) = + 5
(− 12) : (− 4) = + 3
21 : 7 = 3
ÖRNEK:
ÇÖZÜM:
ÖRNEK:
Bir oteldeki görevli zeminin 3 kat altındaki otoparktan
aldığı bavullar asansörle 9. kata taşıdıktan sonra tekrar asansörle otoparka
inecektir. Bavulların ağırlığı asansörün taşıma kapasitesini aşmayacak şekilde
bavullar birkaç sefer yaparak asansörle taşıyan görevli toplam 48 kat yer değiştirdiğine
göre kaç sefer yapmıştır?
ÇÖZÜM:
Asansörün zeminin 3 kat altından (–3) 9. kata çıkması için 3
+ 9 = 12 kat hareket etmesi gerekir.
Asansör tekrar aşağı indiğinde yine 12 kat hareket eder. Buna göre asansör bir seferde 2 x 12 = 24 kat hareket eder.
Asansör tekrar aşağı indiğinde yine 12 kat hareket eder. Buna göre asansör bir seferde 2 x 12 = 24 kat hareket eder.
Asansör 48 kat yer değişikliğinin sonucunda tekrar otoparka
geldiğinden oda görevlisi 48 ÷ 24 = 2 sefer yapmıştır.
ÖRNEK:
Deniz seviyesinden yükseklere çıkıldıkça atmosferin
kalınlığı ve yoğunluğu azalır. Ayrıca yükseklere doğru çıkıldıkça her 200 m’de
sıcaklık 1°C azalır. Bir dağcı deniz seviyesinde ve 23°C sıcaklıktaki bir
yerden 1000 m yükseltideki dağın zirvesine çıkmak istiyor. Dağın zirvesindeki
sıcaklık kaç °C olur?
ÇÖZÜM:
Sıcaklık her 200 m’de 1°C azaldığından 1000 m’de 1000 ÷ 200
= 5°C azalır. Öyleyse dağın zirvesinde sıcaklık 23°C — 5°C = 18°C olur.
ÖRNEK:
100 kg ağırlığındaki Aytaç Bey, kilo vermeye karar vermiş ve
bir diyetisyen eşliğinde diyete başlamıştır. Yaptığı diyet ile her ay 2 kg
vermeyi başaran Aytaç Bey 10 ay sonunda kaç kilogram olur?
ÇÖZÜM:
Aytaç Bey, 1 ayda 2 kg verdiğinden 10 ay sonunda 10 x 2 = 20
kg zayıflar. 10 ay sonunda
Aytaç Bey 100 — 20 = 80 kg olur.
Aytaç Bey 100 — 20 = 80 kg olur.
ÖRNEK:
Ankara Dağcılık Kulübüne üye olan Ahmet ve arkadaşları Ağrı
Dağı'na tırmanmak için gerekli ekipmanları hazırlayarak tırmanışa başladılar.
Ekipmanlar içinde bulunan termometre ile dağın eteğinde hava sıcaklığının 0
derece olarak ölçtüler. Daha sonra tırmanışa her bir kilometrede yaptıkları
ölçümler ile sıcaklığın 3 derece düştüğünü tespit ettiler. Buna göre, tırmanışın
5. km sinde ölçüm yaptıklarında hava sıcaklığı kaç derecedir, bulalım.
ÇÖZÜM:
Her 1 km de sıcaklık 3 derece düştüğüne göre, her 1 km’deki
sıcaklık değişimi -3 derece olacaktır. Bize 5. km sorulduğuna g öre, (+5) x
(-3) = (-15) derecelik bir azalma olacaktır. Dağın eteğinde sıcaklık 0 derece
olduğundan 5. km’deki sıcaklık 0 + (-15) = (-15) derece olur.
ÖRNEK:
Napolyon 1795 yılında Fransız Ordusunun başına
getirildiğinde özel bir görev için krallıktan günlüğü üç altın para olan paralı
askerlerden beş tane istemiştir. Bu askerlerin görevleri on gün süreceğine
göre, toplam masrafı bulunuz
ÇÖZÜM:
Askerlerin bir tanesinin günlük masrafı üç altın olduğuna
göre, beş askerin bir günlük masrafı 5X3=15 altındır. Görevleri 10 gün
süreceğinden, toplam masrafları 15X10=150 altın olur
İŞLEM ÖNCELİĞİ
İşlem yaparken hangi işlemi önce yapacağımızı aşağıdaki
sıraya göre belirleriz:
√ Önce üs alma işlemi yapılır
√ Sonra parantez içindeki işlemler yapılır
√ Daha sonra ÇARPMA veya BÖLME işlemi yapılır
√ Son olarak TOPLAMA veya ÇIKARMA işlemi yapılır
√ Birbirine göre önceliği olmayan işlemlerde ( Çarpma ve
bölmenin, toplama ve çıkarmanın birbirine göre üstünlüğü yoktur) işlem sırası
soldan sağa doğru takip edilir.
ALIŞTIRMALAR
(−3) + (−12) = ……….
10 + (−5) = ……….
(−7) + 2 = ……….
8 − (−2) = ……….
(−12) − (−1) = ……….
−5 − 7 = ……….
−2 + (−2) = ……….
9 − 10 = ……….
KAYNAKÇA
- https://www.matematikciler.com/7-sinif-tam-sayilarla-islemler-konu-anlatimi/
- https://ortaokulmatematik.com/tam-sayilarda-toplama-ve-cikarma/
- https://www.matematiktutkusu.com/ilkogretim-matematik/194-negatif-iki-sayinin-carpimi-neden-pozitiftir.html
- https://www.kerimhoca.com/7-sinif-tam-sayilarla-islemler-cikmis-sorular/
- https://www.testkolik.com/7-sinif-matematik-tam-sayilarla-toplama-ve-cikarma-islemleri.html
- https://dersimis.com/7-sinif-tam-sayilar/7-sinif-tam-sayilar-konu-anlatimi/180-7-sinif-tam-sayilarla-bolme-islemi-konu-anlatimi.html
- https://dersimis.com/7-sinif-tam-sayilar/7-sinif-tam-sayilar-konu-anlatimi/179-7-sinif-tam-sayilarla-carpma-islemi-konu-anlatimi.html
- https://www.bilgicik.com/yazi/7-sinif-tam-sayilarla-islemler-konu-anlatimi/
HAZIRLAYANLAR
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ 4.SINIF ÖĞRENCİLERİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder